woensdag 10 oktober 2018

Afsluiting zeilseizoen 2018

Het zeilseizoen werd afgelopen zondag afgesloten met een tweetal sprintwedstrijden van 30 minuten. Dit werd redelijk spontaan georganiseerd om in te haken op het sluitingsweekend van WSVH en omdat de prijzen van de ZAC nog uitgereikt moesten worden...

Terwijl er onder in de ponton een brunch werd genuttigd, werd er boven op de ponton door Rob appeltaart en koffie geserveerd. Het was nog nooit zo druk geweest tijdens een palaver! De baan was dan ook anders dan anders en er werd op rating gestart. Iedereen luisterden dan ook geconcentreerd, of nou ja, bijna iedereen dan (we noemen geen namen). Er werden in totaal 9 zeilboten opgetuigd, waaronder 2 jeugdboten, en de weergoden waren ook van de partij. Nadat Ronald de 2 jeugdboten naar buiten had gesleept, moesten Greetje en Marino aka begeleiders-starters-fotografeerders zich richting de Heusdense Brug snellen om aldaar de startprocedure en begeleiding te verzorgen. Alhoewel Ronald en bootje Nina er ook nog lang niet waren. Ronald zei al iets over motor en afslaan tijdens het overstappen en dat hebben we geweten... Vlak voor de eerste startsein zei de motor 'puf', wat resulteerden in een startsein ver voorbij de brug. De stroom en wind stond ook richting Waalwijk, waardoor we in rap tempo van het veld afdreven en alsnog de bemanning van Smyling luidkeels hoorde lachen. Uiteindelijk besloten we om ook nog even te wachten op Ronald en bootje Nina, dus werd de start 5 minuten uitgesteld. Frans dacht "Houdoe" en startte op het 5 minuten sein. Zijn voorsprong werd al snel teniet gedaan door Smyling die met kop en schouders boven het veld uit stak en de eerste sprint won.

De stroming die flink was en de verlate start zorgde voor een rommelig start waar alleen Chanel en Niels goed wisten weg te komen. Bij ons ging het wat minder vlot en we gingen als laatste over de startlijn. Het leek wel alsof de boot er geen zin meer in had en was niet vooruit te branden. Smyling ging mooi aan de leiding gevolgd door Frans en Ronald.Frans parkeerde niet veel later vlak voor boei 2 zijn Houdoe en zag zijn kansen wegvloeien. Daardoor werd het bij de boei krap en was het duwen en trekken om er langs te komen, zeker omdat Thomas met Rana en Jos samen met Cris-Jan in de Zeevonk ook probeerde de boei te ronden. Chanel en Niels waren ondertussen al bij boei 3 aangekomen en ronden deze zonder probleem. Dat ging bij ons wat lastiger want Thomas en Julius kwamen gelijktijdig bij deze boei aan. Verkeerde tactiek en daar lagen we tegen de boei........strafrondje dan maar en wachten op het verlossende eindsein.

De tweede start verliep wat vlotter, al zat de begeleiding een beetje met geknepen billen in het bootje vanwege de ongehoorzame motor en vanwege het feit dat er een tergend langzaam vrachtschip naderde dat de startprocedure kon dwarsbomen... Toch maar doorgezet, want de wind begon ook al in te kakken. Juist dat maakte het een hele andere sprint dan de eerste met als gevolg dat zo'n beetje het hele veld bij boei 2 bijeen kwam. Op 1 bootje na dan, want Erik met één van de jeugdleden voerde lekker een eigen koers.

Na uitgehuild te hebben over de eerste dramatische wedstrijd maakten we een goede start, nadat we bijna met de mast tegen de radarreflector van de brug zaten........... Toch een mooie start en we lagen aan kop gevolgd door Chanel en Niels. De boot liep lekker alleen was het soms lastig met de wind die regelmatig wegviel en de hevige stroming. Heerlijk aan kop, ruimte om een mooie koers te bepalen en geen Thomas in de weg. Nadat we boei 2 gerond hadden gingen we met halve tot ruime wind weer richting de brug. Op zich liep de boot goed en alle telltales stonden mooi naar achteren, toch kroop Smyling steeds dichterbij en met nog een minuut te gaan wisten ze net voor ons te komen. Jammer maar het was wel heel leuk en spannend om zo close te zeilen.

Matrena liep lekker voorop met Smyling in haar kielzog. Toen ze geen bootlengte meer van elkaar verwijderd lagen, vroeg Niels aan Richard hoe lang het nog is, waarop Richard antwoordde "Uh, ja nog maar 1 minuut". "Nou dan is het hoog tijd om eens in te halen", zei Niels en dat spoorde de Smyling kennelijk aan, want ze kreeg net dat extra zuchtje wind om met het puntje voorbij Matrena te steken en daardoor er ook met de tweede prijs vandoor te gaan.

Gelukkig waren er nog andere prijzen te verdelen, namelijk die van de ZAC! Maar ook hier viste de bemanning van Matrena achter het net, maar dit keer uit sportiviteit. Matrena heeft namelijk als enige schip aan 10 wedstrijden deelgenomen en zou volgens de reglementen een wedstrijd mogen schrappen, waardoor ze eigenlijk als nummer 2 zou eindigen. Capricio is knap eerste geworden en Joy 22 tweede en Matrena derde, zie de volledige einduitslag hieronder.
De opkomst was groot en er werden lekkere hapjes en drankjes door Rob en zijn vrouw rondgebracht (het begint een patroon te worden). Net als verleden jaar waren er smakelijke prijzen onder alle aanwezigen te verdelen, dus mocht er chronologisch geshopt worden. Uiteraard werden ook de vaste begeleiders, starters en commissieleden bedankt voor hun inzet!
 Dan is het nu tijd om onder zeil te gaan. Fijne winterslaap allemaal en hopelijk tot volgend jaar!

Greetje & Richard

donderdag 4 oktober 2018

Lange Afstands Wedstrijd 2018

Ook dit jaar was de Lange Afstands Wedstrijd weer een succes, we hadden wind, zon en tevreden deelnemers. De groep bestond dit jaar uit 8 boten, twee voor de begeleiding en zes om de competitie te varen. Fantastisch dat Frans en Mia met hun “Neelke” en JP en Harriet met hun HaJa 2 de begeleiding wilde doen en dat deden ze weer kundig.

Dag één werd er op de Amer gestart in Westelijke richting met een Oostelijke wind, spinaker omhoog en voor de wind naar de keerboei bij de kop van Jacomin. De start was om 11:15 en met een zwakke wind en stroom mee hoopten we de finish te halen. Achteraf viel het wel mee en was er goed te zeilen. Joris en ik maakten met onze Yngling een vliegende start en de rest keek wat beduusd en vragend of het al tijd was. De starthoorn van Frans klonk net als Frans wat schor waardoor er wat verwarring was. Uiteindelijk begreep de rest dat we echt gestart waren. Samen met Joris voeren we op ons gemak naar de finishlijn terwijl we genoten van het prachtige weer en uitzicht. Achter ons lag Gijs met zijn Randmeer, de spi mooi bol en het grootzeil breed uit, daarachter kwam nieuwkomer in het veld Louis met een Waarschip 600, oud maar behoorlijk snel. Jos en Cris-Jan namen de vierde plaats in beslag en daarachter kwamen Andres en Brenda. Andres had als kenmerk van de boot opgegeven dat hij altijd achteraan te vinden is. Niet vreemd als je zag wat er voor eten bereid werd, al dan niet aangespoord door JP die karbonades aan het bakken was….Guus 2.0 werd dus gehinderd door een overmaat aan proviand. Thomas liet de zaterdag aan zich voorbij gaan omdat hij overtuigd was dat het toch niet ging waaien. Gelukkig was hij wel bij het buffet aanwezig. Na twee en een half uur zeilen kwamen we over de finish waarna we rustig de anderen tegemoet zijn gezeild. Andres kwam als laatste en deed er 3 uur en twintig minuten over. Het was erg prettig die dag op het water en de sfeer onderling was ook erg goed.

Rond zeven uur mochten we aan het schippersbuffet en daar hebben we heerlijk van gegeten terwijl iedereen gezellig met elkaar zat te praten. Op een enkeling na werd het niet heel laat omdat we toch best wel wat moe waren na zoveel zon, wind en water. Op tijd de kooi in om de volgende ochtend fris aan de start te verschijnen.

De wind doet wat hij wil en was van Oost naar West gedraaid, het traject van die dag was in Oostelijke richting. Weer een spinaker koers, daarom besloten we een uurtje later te starten omdat het maar een baan van acht mijl was. Louis gaf samen met Wout de aftrap om 12:00 uur. Wout was vroeg opgestaan en naar de Keizersveerse brug gevaren om zo te kunnen mee zeilen, dat deed hij solo. Nadat de Waarschepen weg waren mocht de rest aansluiten, acht minuten later ging Zeevonk en nog eens drie minuten later Guus 2.0. Gijs, Thomas met Julius en ik met Joris mochten als laatste.
Thomas kreeg goed snelheid in zijn Sun 2000, hij stond voor op het dek met een halfwinder die wel een code zero leek zo groot. 35 vierkante meter stond hij daar uit te bomen en deed dat ruim twee en een half uur lang. Hij werkte er hard voor maar op een gegeven moment werd hij verrast door een draaiende wind en bijna over boord geslagen. Guus 2.0  deed weer goed zaken in de achterhoede en hield de laatste positie stevig in handen. Daarvoor ontvingen Andres en Brenda voor moed en doorzettingsvermogen de troostprijs, een bronzen beeldje van een notendop met een blaadje als zeil.

Bij de pont van Drongelen schoof de vloot in elkaar en toen ontstond er een prachtige strijd. Er was een kopgroep van drie ontstaan met vlak daarachter Louis met zijn W600 en daar weer achter de Zeevonk. Het was stuivertje wisselen met Thomas, Gijs en ik, Gijs had zij twee kinderen meegenomen waarvan zijn zoon aan het roer zat en mooi strak stuurde en zijn dochter lag voor op het dek van de Randmeer en wist te vertellen dat zeilen best zwaar was…. Thomas stond nog steeds op het voordek als een kaperkapitein ons uit te dagen. Het bleef ontzettend spannend tot de eindstreep, uiteindelijk wist Thomas ons net voor te blijven we wisten niet wie er als tweede over de streep ging zo dicht zaten we bij elkaar. Op het laatst vingen we een zucht wind in de spi en schoten naar voren. Het scheelde exact 1 seconde, Joris en ik pakten de tweede plaats.

De start op rating deed wat hij moest doen want het idee is dat je op deze manier iedereen een gelijke kans geeft en in theorie kom je dan gelijk over de eindstreep. De eerste drie kwamen binnen 14 seconden over de streep en de eerste vijf binnen 3 minuten en 45 seconden. Alleen Wout met zijn Namasté en Guus 2.0 kwamen een kwartier later over de finish lijn maar nog ruim voor 15:00 uur. Iedereen had dus echt goed gezeild.

Daarna hebben we op het ponton wat gedronken de prijzen verdeeld en het weekend afgesloten. Het was weer een uitermate gezellig weekend waarin we van het zeilen en elkaar hebben genoten. Gezelligheid en sportiviteit staan hoog in ons vaandel en dat maakt onze vereniging zo mooi.

Deelnemer
DNS

dinsdag 18 september 2018

Maasbruggen 2018

Afgelopen zaterdag de 15e hebben we samen met WZV Trident de Maasbruggen wedstrijd gezeild. Ons jaarlijkse treffen met de Wijkse vereniging met als doel de wisseltrofee naar onze kant te halen.

De opkomst was wat minder dan vorig jaar maar er waren toch nog 11 boten aan de start waarvan 6 van onze vereniging. Aan wind en zon hadden we geen gebrek, 11 knopen met uitschieters van 18 uit Westelijke richting. Om 13:00 uur vertrok de eerste boot, een Stern van Trident, gevolgd door onze Wout met zijn Namasté. Jeroen en Greet en Thomas volgden snel en daarna was het mijn beurt samen met Ynglingers Ronald en Rob. Voor de wind spoten we richting Well, de spinaker vol met een gemiddelde snelheid van ruim 5,5 knopen. Op een windvlaag gingen we zelfs 6,7 knopen op de gps.

Bij Well lag een boei waarna we weer richting Heusden gingen, Joris en ik gingen er vol in, doel om in de top drie te eindigen. We zagen Wout solo knokken en hij deed het goed maar kwam een paar handjes te kort. Jeroen en Greet zeilden ook lekker maar kennen Friendship nog niet goed genoeg, Niels wil ze zeker nog wel één en ander leren. Thomas was fanatiek en trok zo hard aan de helmstok om Jeroen en Greet bij te houden dat deze afbrak en hij de race moest opgeven.
We hebben de trofee helaas niet naar Heusden kunnen halen. Een rode Fox 22 ging er met de eer vandoor. Joris en ik zijn vierde geworden en daarmee de hoogst genoteerde van onze vereniging. Mede Ynglingers Ronald en Rob zijn vijfde en zevende geworden, met als kanttekening dat Rob met vrouw en kind voer en het rustig aan moest doen.

Het was een prachtige wedstrijd waar lekker fanatiek gezeild werd. Na afloop kwamen we gezellig bij elkaar op het ponton en hebben gezamenlijk een biertje gedronken en de wedstrijd en tactieken met elkaar door gesproken. Wijk heeft wederom bewezen dat ze goede zeilers en snellen boten hebben. Voor volgend jaar hebben we de uitdaging weer aangenomen, wellicht lukt het ons dan wel……….

zondag 9 september 2018

Tijd voor een experiment

Niet Mary en Greet gaven het startsein om half acht afgelopen vrijdag maar we hadden een start op rating. Niet vanuit de havenkom maar op de Maas, een ruime startlijn en voldoende wind. Een experiment dus tijdens deze tiende en laatste wedstrijd van de zomer avond competitie.

Zeven boten aan de start en met en een westenwind van 10 knopen met uitschieters tot 18 knopen was er  voldoende wind om weg te komen. Frans met Houdoe vertrok als eerste richting de Heusdense brug. Vijf minuten later scheerden er vier boten over de drukke startlijn, deze drukte werd veroorzaakt door heel veel vrachtverkeer. De normaal zo rustige vrijdagavond was nu ronduit druk, een extra handicap dus. De snelste boten, Joy 22 en Capricio, vertokken als laatste en in theorie zouden we allemaal om half negen naast elkaar moeten liggen.

Theorie en praktijk bleken ver uit elkaar te liggen. Samen met mijn stuurman Joris maakten we een mooie start en lagen al snel op de derde positie. André die achter ons zat had het bij boei één even moeilijk en tikte deze ook aan. Voor ons lag Chanel die samen met haar moeder Andra met de Smyling goed op koers lagen. Na boei twee gingen we op de spi vol in de aanval en dat lukt, bij boei drie waren we de dames  voorbij en op weg om Frans in te halen. Voordeel van ons ten opzichte van Frans is dat de Yngling hoog en hard kan en dat deden we ook. Frans bromde dat hij wel begreep waarom we de start op rating hadden toen we hem voorbij gingen, dit met een dikke knipoog.
Toch ging Frans met zijn BM erg goed en hij verdedigde zijn tweede plaats tot het laatst. Chanel bewees dat de Yngling erg goed door vrouwen gezeild kan worden want zij wist tijdens het tweede spinakerrak Frans voorbij te gaan en als tweede te eindigen, daarmee hield ze de rest van de mannen achter zich. Joris en ik hielden onze koppositie stevig in handen.

Jeroen en Niels waren met Wild van Wind in gevecht met Andre en Juul die ½ dozijn flink de sporen gaven. Wild van Wind wist ze uiteindelijk voor te komen en blijven. De snelste boten van onze vloot bleven hangen in de achterhoede. Vanwege de wind die op een kwart van de race minder werd lukte het Capricio en Joy 22 niet om hoger te eindigen. Capricio met dit maal Sietse aan boord bleef nipt voor aan Cher en Niki met hun Joy 22.

Geslaagd experiment? Zeker wel! Was dit eerlijk? Zo eerlijk mogelijk volgens de theorie alleen de pech voor de late starters vanwege het inzakken van de wind. Hoe was de uitslag geweest als?? Daar is geen antwoord op maar we nemen dit experiment mee naar het volgende seizoen. Wie weet wat we dan weer voor leuks in petto hebben.

De uitslag en prijsuitreiking van het algemeen klassement wordt op zondagmiddag 30 september na de LAW gedaan op het ponton. Uiteraard krijgen jullie daar later meer informatie over.